همشهری آنلاین: باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در مورد جاسوسی‌ اطلاعاتی آمریکا از کشورهای اروپایی واکنش نشان داد. او روز سه‌شنبه و در جریان دیدار خود از تانزانیا در پاسخ به واکنش‌های مقامات اروپایی گفت:

obama snowden

"فکر می‌کنم باید تصریح کنیم که نه فقط سرویس اطلاعاتی ما، بلکه هر سرویس اطلاعاتی حتی سرویس اطلاعاتی اروپا، آسیا، و هر جایی که در آن یک سرویس اطلاعاتی وجود دارد یک کار انجام می‌دهند. آنها سعی می‌کنند دنیای پیرامون را بهتر درک کنند و آنچه را در پایتخت‌های جهان از طریق اخبار نیویورک تایمز و ان بی سی قابل پیگیری نیستند، از طریق این منابع به دست می‌آورند".

obama snowden

از سوی دیگر مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا از دولت آمریکا خواستار توضیحاتی در این زمینه شد. او گفت: " اگر این شواهد تایید شوند ضربه بسیار جدی به اعتماد و اطمینان موجود وارد خواهد شد. من هم اعتراض خود را در برابر این موضوع جدی‌تر دنبال می‌کنم. من ضرورت هر اقدام پیشگیرانه‌ای علیه تروریست‌ها را درک می‌کنم. این امر ضروری است و مستلزم اقدامات امنیتی و سرویس‌های مخفی است. اما فکر نمی‌کنم که نهادهای اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای حملات تروریستی داشته باشند.

مقامات سیاسی دو سوی اقیانوس اطلس امیدوارند که مذاکرات تجاری هفته آینده بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحت الشعاع این موضوع قرار نگیرد. در همین ارتباط سفیر لیتوانی در آمریکا گفت: "من فکر نمی‌کنم که این موضوع تاثیری بر روابط در مجموع خوب ما با آمریکا داشته باشد."

اما خبرنگار یورونیوز در واشنگتن می‌گوید: " رسما هیچ توضیحی از سوی مقامات ارائه نشده است. اما واکنش‌های مختلفی از بی‌اعتمادی تا خشم را می‌توان در بین آنها دید. آنچه در آستانه مذاکرات تجاری بین ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا که قرار است هفته آینده در واشنگتن آغاز شود چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد."

کد خبر 221430
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز